Model kompetencji jest podstawowym narzędziem wykorzystywanym przy większości procesów związanych z zarządzaniem zasobami ludzkimi. Właściwie opracowany model kompetencji pozwala na rozwój wszystkich pracowników, dobre przygotowanie ich nie tylko do obecnych zadań, ale również do wyzwań, jakie staną przed organizacją w przyszłości, dlatego pracując nad modelem kompetencji skupiamy się na tym, aby rozpoznać i zdefiniować zachowania kluczowe dla powodzenia Twojej firmy, zgodne z jej kulturą organizacyjną oraz wizją przyszłości.
Opis
Model kompetencji jest zbiorem kompetencji niezbędnych do realizacji celów strategicznych organizacji zgodnie z misją, wartościami i pożądanym stylem działania. Kompetencje to postawy, umiejętności, wiedza oraz doświadczenie pracowników wyrażone poprzez zachowania
Model kompetencji zawiera 3 rodzaje kompetencji:- ogólnofirmowe
- menedżerskie
- specjalistyczne
- definicja kompetencji
- poziomy rozwoju kompetencji
- przykłady zachowań charakterystycznych dla każdego z opisanych poziomów kompetencji
Korzyści
Rezultatem prac nad modelem kompetencji jest księga kompetencji zawierająca opis kluczowych dla organizacji kompetencji. Do każdego stanowiska jest dopisany pożądany profil kompetencyjny. Kompetencje opisany są w sposób jakościowy. Tak opracowany model jest możliwy do wykorzystania praktycznie we wszystkich działaniach związanych z zarządzaniem zasobami ludzkimi, jak:
- budowa kompetencyjnych opisów stanowisk pracy
- rekrutacja i selekcja
- budowa systemu ocen pracowniczych
- szkolenia i rozwój
- projektowanie ścieżek karier i planów sukcesji
- zarządzanie talentami
- motywowanie i wynagradzanie
Jak działamy
W zależności od potrzeb organizacji, możliwości czasowych proponujemy różnorodne metody pracy. Możliwe jest opracowanie modelu przez naszych konsultantów w oparciu o uzyskane z organizacji informacje i przeprowadzone analizy statystyczne. Zachęcamy też do sposobów w pełni partycypacyjnych, gdzie w budowie modelu zaangażowani są pracownicy z różnych poziomów organizacji. Proces budowy modelu realizujemy w 5 krokach:
- Spotkania z kluczowymi osobami w organizacji, zarządem, pracownikami odpowiedzialnym za rozwój kadry. Określenie wyzwań stojących przed organizacją, najlepszych rezultatów, wybór najbardziej odpowiednich metod pracy.
- Wybór 4 – 6 kluczowych kompetencji wspólnych dla wszystkich pracowników firmy, odzwierciedlających misję, wizję, wartości firmy, zgodnych z kulturą organizacyjną, strategicznych dla powodzenia realizacji celów organizacji. Opracowanie behawioralnych opisów kompetencji zawierających nazwy poziomów rozwoju kompetencji, przypisane do poziomów zachowania, definicje kompetencji.
- Wybór, opracowanie kompetencji menedżerskich odzwierciedlających najbardziej pożądane w organizacji sposoby zarządzania.
- Wybór oraz opracowanie kompetencji specjalistycznych dla poszczególnych rodzin stanowisk w organizacji.
- Wdrożenie modelu w organizacji.