Jednym z głównych celów firmy powinien być stały rozwój – a możliwy jest on między innymipoprzez pogłębianie umiejętności zatrudnionych pracowników oraz poszerzanie ich zakresu. Jak zatem rozmawiać z pracownikami o ścieżkach ich doskonalenia się?
Rozmowy rozwojowe: na czym polegają?
Rozmowy rozwojowe mogą być skuteczną alternatywą dla rozmów oceniających. Subtelna zmiana nazewnictwa wskaże prawdziwy priorytet i cel tego procesu – czyli rozwój. Spotkanie z pracownikiem organizuje się, by podsumować dotychczasowe działania i ustalić plan na najbliższą przyszłość: cele, jakie stoją przed pracownikiem, sposoby ich osiągnięcia oraz niezbędny do realizacji tego zadania czas.
Jak przeprowadzać rozmowy rozwojowe?
Rozmowy rozwojowe to nie tylko narzędzia oceny pracowników. Jak sama nazwa wskazuje – jest to rozmowa, a więc dialog pomiędzy dwiema stronami. Z tego względu menedżer prowadzący taką rozmowę powinien wykazać się także umiejętnością uważnego słuchania.
Dla uzyskania jak najlepszych efektów, obie strony powinny postawić na pytania otwarte – umożliwiają one uzyskanie refleksji na temat dotychczasowych działań czy pomysłów na usprawnienie ich w przyszłości. Pytania otwarte pozwalają uzyskać znacznie więcej informacji niż pytania zamknięte. Zatem, zamiast zapytać: „Czy w swojej pracy czujesz się wspierany przeze mnie, Twojego przełożonego?”, możesz zapytać: „Jakich działań oczekujesz ode mnie – przełożonego – jako wsparcia w Twojej pracy?”.
Bardzo ważnym elementem rozmowy rozwojowej powinno być skupianie się na przyszłości. Błędy i niedopracowane obszary przedstawia się po to, by wskazać pracownikowi drogę samorozwoju. Każdy zarządzający pracownikami i ich oceniający powinien pamiętać, że największą przestrzenią do rozwoju są mocne strony pracownika i to na nich powinna skupiać się rozmowa rozwojowa.
Korzyści płynące z rozmów rozwojowych
-
- Możliwość dokładnej diagnozy wydajności i skuteczności pracowników;
- Otwarcie pracownikom drogi do pełnego rozwoju – wskazanie talentów do rozwijania oraz słabych stron do minimalizowania;
- Ułatwienie pracownikom zrozumienia zadań i norm pracy;
- Usprawnienie podziału obowiązków – rozmowa może pokazać zarządzającemu, którzy pracownicy są zbyt obciążeni, a których potencjał nie jest w pełni wykorzystywany;
- Ułatwienie menedżerom dysponowania zasobami materialnymi– rozmowy z pracownikami mogą być podstawą do przyznawania premii czy awansów;
- Ocena relacji międzyludzkich w firmie – rozmowy pomagają dokładniej przyjrzeć się jakości relacji w zespole, dziale czy ogóle organizacji. Pozwala to wykryć nieprawidłowości i ich poprawę;
- Budowanie relacji pionowych – czyli tych łączących pracowników i menedżerów;
- Motywowanie – rozmowa z menedżerem powinna być dla pracowników impulsem do podjęcia działań rozwojowych.
Chcesz wprowadzić do swojej firmy rozmowy oceniające czyteż rozwojowe, by przede wszystkim stawiać na doskonalenie się swoich pracowników? Zapraszamy do kontaktu z HR dla Biznesu! Przygotujemy dla Ciebie plan całego procesu, pomożemy Ci wdrożyć go w swojej organizacji, a na koniec sporządzimy szczegółowe raporty.